سئو چیست؟

سئو چیست؟


اولین اصول سئو در سال 1995 توسط یاهو وب برنامه ریزی شد. سپس در سال 1988 گوگل قوانین جدیدی را برای سئو تعیین کرد. اخیرا در سال 2012 پارامترهای جدیدی را برای سئو بیان کرده اند. طبق تحقیقات به عمل آمده بیش از دویست فاکتور مهم برای رتبه بندی سایت توسط موتورهای جستجو در نظر گرفته شده است.

تعریف سئو:

Search Engine Optimization، سئو، به معنای بهینه سازی موتور جستجو می باشد. تاکتیک هایی که طراحان وب سایت ها برای دیده شدن هر چه بهتر سایت ها استفاده می کنند. اگر طراحان مجرب فاکتورهای مهم را در طراحی وب سایت به خوبی رعایت کنند، میزان بازدید افراد از سایت ها از طریق موتورهای جستجو بالا رفته و امکان جذب مخاطب و مشتری نیز بیشتر خواهد شد. در واقع سئو فرآیندی می باشد که سایت شما را همراه با کلمات کلیدی که مرتبط با زمینه فعالیت شما می باشد، به گوگل معرفی می کند تا سایت شما جزء سایت های صدرنشین در گوگل شود.

با وظایف سئو کار آشنا شوید:

• بررسی سایت از لحاظ ساختاری، مناسب بودن با موتورهای جستجو

• بررسی پیشینه سایت از لحاظ تولید محتوا

• تولید محتوا و تعیین استراتژی

• بررسی سایت های رقیب

• برآورد هزینه

انواع سئو:

سئو داخلی(On-Page SEO): شما صفحات داخلی سایت را برای دریافت ترافیک بیشتر مورد بهینه سازی قرار می دهید، موتورهای جستجو با شناسایی سایت شما و بررسی استانداردهای لازم، سایت شما را به کاربران معرفی کرده و شما بازدید کننده بیشتری پیدا خواهید کرد.

فاکتورهای مهم در سئو داخلی:

• اولین نکته در بهینه سازی سئو داخلی، آدرس صفحه سایت (URL) می باشد. توصیه می شود آدرسی که انتخاب می کنید کوتاه و مرتبط با محتوا باشد.

• انتخاب کلمات کلیدی مناسب مخاطب شما را بیشتر خواهد کرد. شما زمانی که محتوای خود را تولید کرده اید، باید دقت داشته باشید که مخاطبان شما، محتوای شما را با چه عنوانی جستجو می کنند و همان کلمات را به عنوان کلمات کلیدی استفاده کنید. مخاطبان با جستجوی کلمات کلیدی دقیقا به سمت محتواهای مورد نیاز خود می روند. پیشنهاد می کنیم در صد کلمه اول تولید محتوا از کلمات کلیدی استفاده کنید. در انتخاب عنوان سئو به دو نکته توجه کنید: کلمه کلیدی را در ابتدای عنوان قرار دهید و تعداد کلمات کمتر از پنجاه و پنج کاراکتر باشد.

• انکرتکست عنوان لینک با رنگ آبی می باشد. در انتخاب انکرتکست دقت لازم را داشته باشید. ابتدا هدف خود را از ایجاد انکرتکست‌ها مشخص کنید. در انکرتکست از کلمات کلیدی استفاده کنید و در نهایت دقت داشته باشید انکرتکست ها باید با موضوع صفحه ای که لینک شده است مرتبط باشند.


مطالب پیشنهادی: انکرتکست چیست؟


• از فاکتورهای مهم سئو استفاده از عکس در سایت می باشد. اگر حجم عکس ها بالا باشد سرعت سایت پایین می آید در نتیجه کاربر خیلی زود از سایت شما خارج می شود. به این نکته دقت داشته باشید که نام مناسب برای عکس های موجود در سایت خود استفاده کنید تا کاربران با جستجوی عکس بتوانند مطالب مرتبط با آن را نیز مطالعه کنند. به یاد داشته باشید استفاده حتی یک عکس در سایت باعث جذب کاربران می شود. هرگز از این فاکتور مهم غافل نشوید.

هدف از سئو در طراحی سایت:

• افزایش ترافیک سایت

• افزایش رتبه سایت

• درآمد زایی بیشتر

• سرگرم کردن کاربران

کاربرد سئو چیست؟
کاربرد سئو چیست؟

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

موتورهای جستجو سایت هایی که حاوی موضوعات مربوط به آنچه کاربر در جستجوی آن است میپسندند و در مرحله بعد با توجه به کیفیت محتوا و جذابیت آن، سایت ها را مرتب کرده.

این فرآیند توسط به اصطلاح خزنده های جستجو انجام می شود که مسئول تحلیل و ردیابی پیوندها بین صفحات سایت های مختلف یا در همان سایت هستند.

فاکتورهای رتبه بندی نتایج صفحه جستجو

تلاش وب سایت ها در روند جستجوگرها تضمین نمی کند که در اولین نتایج جستجو ظاهر شوند، مگر در مواردی که به تمام جزئیات توجه کنید و بر روی تمام عواملی که در رتبه بندی سایت و صفحات مختلف آن در نتایج جستجوی هدف قرار دارند، تمرکز کنید.مهمترین جزئیات عبارتند از:

کیفیت محتوا

مهمترین عامل تأثیرگذار کسب رتبه در موتور های جستجو، به ویژه سئو داخلی، برای هر سایت کیفیت و ارتباط محتوا با آنچه بازدیدکنندگان در جستجوی آن هستند با استفاده از کلمات جستجو و اصطلاحات مورد استفاده مشتریان است.

از طریق Google Keyword Planner می توانید عبارات جستجوی هدف و میزان جستجوی ماهانه را تعیین کنید و همچنین می توانید از بسیاری از ابزارها و سایت ها برای تعریف عبارات جستجو برای محتوای سایت و ایده های جدید برای ایجاد محتوا استفاده کنید، از جمله:

Ubersuggest

Google Trends

KWFinder

توسعه محتوای وب سایت شامل چندین مرحله به منظور افزایش رضایت بازدید کنندگان وب سایت از محتوای وب سایت شما است که مهمترین آنها عبارتند از:

عنوان سئو

عنوان سئو از نظر موتور های جستجو بسیار اهمیت دارد چون شما با نوشتن یک عنوان سئو مناسب و کنجکاو کننده میتوانید به راحتی کاربر را به سایت خود جذب کنید. قبل از نوشتن عنوان سئو مناسب حتما کلمات کلیدی مهم مقاله خود را تحلیل و بررسی کنید و آن را در عنوان سئو خود به کار بگیرید و اگر کلمه کلیدی شما چند بخشی است از گذاشتن فاصله بین آن ها اجتناب کنید.

توضیحات صفحه (توضیحات متا )

توضیحات صفحه در نتایج جستجو زیر عنوان سئو ظاهر می شود، باید توضیح مختصری از محتوای صفحه داده شود زیرا این توضیحات مثل عنوان سئو میتواند کاربر را به سایت شما جذب کند پس در نوشتن توضیحات متا دقت کنید و کلمات کلیدی مورد نیازتان در این توضیحات به کار ببندید. توضیحات متا میتواند حداکثر 156 کاراکتر باشد.

محتوای متنی و تصویری

استفاده از فیلم ها و کلیپ ها تا حدی برای موتور های جستجو مهم است. به طور مثال میتوانید جواب سوالات مشتریان یا کاربران خود را در غالب یک ویدئو منتشر کنید یا اگر سایت شما آموزشی است کلیپی به عنوان معرفی دوره های آموزشی میتواند در ارتقای رتبه سایت شما کمک کند.

لینک های خارجی و داخلی

وجود پیوندهای داخلی در محتوای صفحه به سایر صفحات داخل سایت یا پیوندهای خارجی به موضوعات و سایت های مرتبط، به غنی سازی صفحه در محتوای صفحه و پیوندهای صفحه کمک می کند.

تجربه ی کاربر

در مواردی که اکثر بازدید کنندگان سایت به چند دلیل صفحات مختلف را در چند ثانیه ترک کنند، مهمترین دلیل آن موارد زیر است:

سرعت بارگذاری صفحات سایت

شما می توانید از طریق PageSpeed ​​Insights، سرعت بارگیری صفحات وب سایت خود را بررسی کنید، که علاوه بر دستورالعمل های بهبود سرعت بارگیری صفحات، ارزیابی کلی و جزئی از سرعت بارگیری وب سایت خود را در رایانه های شخصی و تلفن های همراه ارائه می دهد.

طراحی وب سایت

سایت شما باید جوری طراحی شده باشد که متناسب با محتوای سایت دارای رنگهای جذاب برای چشم و با ابعاد مختلف دستگاه ها و صفحه نمایش ها هماهنگ باشد.

ساختار داخلی سایت

ایجاد برچسب هایی برای محتوای سایت با درج پیوندهای داخلی به صفحات مربوط به بهبود کیفیت بازسازی داخلی که سایر صفحات به یکدیگر متصل می کند، کمک می کند. پیدا کردن محتوا یا محصولات و خدمات مشابه، رویکرد سایت را برای بازدیدکنندگان تسهیل می کند و روند موتورهای جستجو را تسهیل می کند . ایجاد سایت مپ و یه روز رسانی دوره ای آن به تجزیه و تحلیل بهتر سایت توسط موتور جستجو کمک میکند.

محتوای کلی سایت

وجود تبلیغات آزار دهنده (پنجره های بازشو) بر روی تجربه کاربری سایت شما اثر منفی گذاشته و باعث میشود که سایت را ترک کنند.

از همه ی عواملی که باعث میشود کاربر سایت شما را ترک کند اجتناب کنید و آنها را شناسایی و حذف نمایید.

تعداد و کیفیت پیوندهای خارجی

لینک های خارجی یا بک لینک ها از سایت های معتبر و پر بازدید میتواند کمک بزرگی برای ارتقای رتبه سایت شما باشد.

کیفیت محتوا علاوه بر افزایش تعداد پست های وب سایت در شبکه های اجتماعی، اولین راه برای به دست آوردن پیوندهای خارجی از سایت های دارای محتوای مرتبط است که به افزایش بازدید سایت و افزایش شانس دریافت پیوندهای خارجی با کیفیت بالا از سایت ها و تالارها کمک می کند. که دارای درجه بندی بالایی هستند.

کیفیت پیوندهای خارجی سایت ها در مقایسه با تعداد پیوندهای خارجی ارجعیت دارد.

سازگاری وب سایت با موبایل

درصد جستجوی وب سایت ها از طریق تلفن های همراه روزانه در حال افزایش است، این موضوع باعث تحت تاثیر قرار دادن الگوریتم های موتورهای جستجو شده است، زیرا صفحات وب سایت های سازگار با تلفن های هوشمند به این دسته از کاربران نیز اهمیت داده اند. به طور کلی هر سایتی که در زمینه کاری خود بتواند کاربر را بیشتر در سایت خود نگه دارد از نظر موتورهای جستجو بهترین سایت برای معرفی به کاربر میباشد.

علاوه بر استفاده از Google AMP برای افزایش سرعت بارگیری محتوای وب سایت از تلفن های همراه، می توانید سازگاری با تلفن همراه را از طریق تست Mobile-Friendly گوگل بررسی کرده و مشکلات عدم سازگاری صفحه را با تلفن همراه پیدا کنید.

نکات امنیتی وب سایت

موتورهای جستجو بر اهمیت امنیت وب سایت ها برای بازدیدکنندگان سایت تاکید دارد و به بازدیدکنندگان سایتهایی که فاقد گواهی SSL هستند توصیه می کند که هیچ گونه اطلاعات شخصی را در این سایتها وارد نکند زیرا SSL روند تبادل اطلاعات در وب سایتها را رمزگذاری می کند.

مشکلات نگهداری وب سایت

مرور و بررسی منظم سایت به بهبود عملکرد سایت برای مشتریان، عدم انحراف از استانداردهای جستجوگرها و الزامات موتور جستجو در نتایج جستجو کمک می کند.

مراحل بررسی، نگهداری وب سایت به صورت دوره ای شامل موارد زیر است:

برای اطمینان از ایندکس شدن صفحات سایت مشخص، نقشه سایت (سایت مپ) را به صورت دوره ای به روز کنید.

بررسی سازگاری صفحات وب سایت برای تجربه جستجو موبایل به صورت دوره ای

هدایت به سایر صفحات را کاهش دهید و صفحات حذف شده را با یک صفحه جایگزین کنید (ارور 404)

اطمینان حاصل کنید که هیچ محتوای تکراری، صفحاتی با عنوان سئو یا شرح تکراری (توضیحات متا) وجود ندارد

پیگیری و اصلاح خطاهای برنامه نویسی در توسعه وب سایت

سرعت بارگیری صفحات وب سایت به صورت روزانه را پیگیری کنید و برای افزایش سرعت بارگیری به منظور تأمین نیازهای موتورهای جستجو تلاش کنید

تمرکز بر توسعه همه فاکتورهای رتبه بندی وب سایت که در صفحات نتایج جستجو ذکر شده است از طریق افراد متخصص در زمینه پیکربندی وب سایت برای موتورهای جستجوگر.

بهترین ابزارهای رایگان و غیر رایگان SEO

بسترها و ابزارهای بسیاری برای بهبود وب سایت ها برای موتورهای جستجو وجود دارد، از جمله رایگان و پولی، که مهمترین آنها عبارتند از:

کنسول جستجوی Google

کنسول جستجوی گوگل یکی از مهمترین ابزارهای مدیر وب است که ابزارهایی را برای نظارت بر عملکرد سایت و انطباق آن با نیازهای موتورهای جستجو از طریق گزارشات ارائه می دهد، از جمله تعداد دفعات نمایش سایت در نتایج جستجو، تعداد کلیک بر روی صفحات سایت، کلمات مورد استفاده در جستجوهای سایت شما، ابزار اصلاح شده و مدرن نمایه سازی صفحه سایت علاوه بر گزارش پیوندهای خارجی و داخلی (لینک های برگشتی) به سایت و گزارشات مربوط به سازگاری وب سایت با تجربه مرور موبایل.

تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل

پلتفرم Google Analytics تجزیه و تحلیل عملکرد و آماری را برای وب سایت ها و برنامه های تلفن همراه ارائه می دهد که شامل تعداد بازدید از وب سایت و منبع آن بازدیدها و تعیین دسته های شخصی بازدید کنندگان از سایت (کشور محل اقامت – جنسیت – میانگین سنی – دستگاه های مورد استفاده) برای مرور) و میانگین مدت زمان مرور صفحات سایت علاوه بر ردیابی حرکت بازدیدکنندگان سایت به منظور تعیین میزان رضایت بازدید کنندگان (مشتریان) از محتوای سایت و تعداد تبدیل مورد نظر (خریدهای محصولات و خدمات) تکمیل شده است.

جیغ قورباغه

ابزارهای پرداختی Screaming Frog وب سایت شما را اسکن میکند. (پیوندهای صفحه نامعتبر – بررسی موارد تغییر مسیر – تجزیه و تحلیل عناوین و توضیحات صفحه – بررسی محتوای تکراری – ایجاد نقشه های سایت XML – تجزیه و تحلیل ساختار داخلی سایت – آمار و تحلیل ساختار وب سایت – بازدید از سایت).

اهرفس

Ahrefs یک پلت فرم سئو پرداخت شده است که علاوه بر تجزیه و تحلیل دقیق کیفیت محتوا، راه حل های موثری برای بررسی وب سایت ها، مطالعه وب سایت های رقبا، تجزیه و تحلیل و انتخاب کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل موقعیت سایت در رابطه با پیوندهای خارجی (بک لینک) ارائه می دهد.

SEMrush

پلتفرم SEMrush چندین راه حل بهینه سازی وب سایت سئو را ارائه می دهد که مهمترین آنها (بازرسی جامع سایت – تجزیه و تحلیل رقبا – ایده های نوآورانه برای افزایش حجم بازدید سایت – بک لینک – آمار و تجزیه و تحلیل ترافیک سایت – تجزیه و تحلیل کیفیت محتوا – تجزیه و تحلیل و انتخاب کلید عبارات جستجو کلمات کلیدی).

اکنون شما اطلاعات کافی برای درک اهمیت SEO برای وب سایت خود و بسیاری از مزایای بهبود وب سایت، شرکت یا تجارت الکترونیکی خود را برای مطابقت با الزامات موتورهای جستجو دارید، و شما هم باید دستیابی به این مهم را شروع کنید.

Mediarestمشاهده نوشته ها

Avatar for mediarest

ما در مدیارست متخصصان برنامه نویسی زیادی را از سراسر ایران جمع کردیم و از بین آنها بهترین هاشو جدا کردیم تا توانسته ایم تبدیل بشیم به بهترین و بزرگترین شرکت طراحی سایت در ایران . ما تمام تلاشمون و هدفمون این هست که تمام کسب و کارها بتوانند سریع به درامد برسند .

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *