در یک نگاه می توان گفت که تبلیغات رسانه ای بخشی از درون مایه کانال های رسانه ای است که از طریق آنها تبلیغات انجام می شود. رسانه تبلیغاتی برای نمایش محتوای تبلیغاتی استفاده می شود که به اشکال مختلفی از جمله متن، گفتار، تصاویر، فیلم ها با استفاده از تلویزیون، رادیو، آنلاین، فضای باز و غیره ارتباط برقرار می کند. اساساً آنها کانال هایی هستند که از طریق آنها شرکت ها می توانند محصولات و خدمات خود را برای رسیدن به مشتری تبلیغ کنند.

تبلیغات رسانه ای چیست؟

اهمیت رسانه تبلیغاتی

رسانه های تبلیغاتی نقش اساسی در تجارت و بازاریابی برای شرکت ها دارند. بسیاری از شرکت ها هستند که محصولات و خدمات را به مشتریان ارائه می دهند. با این حال، غیرممکن است که هر مشتری از همه ی مارک ها یا محصولات آگاهی داشته باشد. به همین دلیل است که شرکت ها برای دستیابی به مشتریان و افزایش سهم بازار خود از رسانه های تبلیغاتی استفاده می کنند.
بسته به تعداد مشتری، بودجه تبلیغات، اهداف شرکت، اهداف تبلیغات و ..، شرکت ها می توانند نوع رسانه مورد نظر خود را برای تبلیغات انتخاب کنند. این امر به شهرت برند، نشان دادن محصول و خدمات به مشتری کمک می کند و یک برند قوی ایجاد می کند.

انواع رسانه تبلیغاتی

رسانه تبلیغاتی یک حوزه مهم در تجارت و تبلیغات است. با گذشت زمان، روش های مختلفی وجود دارد که از طریق آن می توان تبلیغات را به نمایش گذاشت و امکان ارسال آن به مشتریان را فراهم کرد. انواع مختلفی از رسانه های تبلیغاتی وجود دارد. بسته به پارامترهای مختلف مانند بودجه، میزان دسترسی، ترجیحات مشتری و غیره شرکت ها می توانند رسانه تبلیغاتی مورد نیاز را انتخاب کرده و به رونق برند خود کمک کنند. برخی از مهمترین انواع رسانه تبلیغاتی عبارتند از:

1.رسانه پخش(ATL)

تلویزیون
تلویزیون به ابزاری بسیار مهم برای تبلیغات در شرکتها تبدیل شده است. شرکت ها می توانند از طریق سریال ها، مستند، رویدادهای ورزشی، رویدادهای زنده و … را که در تلویزیون نمایش داده می شوند مخاطب را هدف قرار دهند. کانال های تلویزیونی به عنوان خبر، ورزش، دانش، سرگرمی، فیلم، کارتون و غیره طبقه بندی می شوند و این به تبلیغ کنندگان در انتخاب کانال کمک می کند. بنابراین تلویزیون یکی از پرکاربردترین رسانه تبلیغاتی در جهان است.
رادیو
رادیو مقرون به صرفه ترین ابزاری است که مشتری می تواند از آن برخوردار باشد. از آنجا که رادیوها از نفوذ بالایی برخوردار هستند و خرید آنها برای مشتریان آسان است، آنها ابزاری مناسب برای تبلیغات هستند. رادیوها شرکت ها را قادر می سازد تا به طیف گسترده ای از مشتریان دسترسی پیدا کنند. از آنجا که کانال های رادیو با توجه به نیازهای یک شهر یا منطقه خاص است، می تواند براساس مشتریانی که از تقسیم بندی جغرافیایی انتخاب می شوند، تبلیغ خوبی باشد. بنابراین، رادیو یکی از ابزارهای مؤثر به عنوان رسانه تبلیغاتی است.

2. رسانه چاپ(ATL)

رسانه های تبلیغاتی مانند روزنامه، مجلات، اعلامیه ها، بروشورها، بیلبوردهای تبلیغات ، نشانه ها، نامه های مستقیم و سایر نشریات چاپی تحت رسانه های چاپی قرار می گیرند. با دستیابی گسترده به رسانه های چاپی، به ابزاری محبوب برای تبلیغات تبدیل شد. رسانه های چاپی مخاطبان منطقه ای را به خود جلب می کنند و به زبان های مختلف منتشر می شوند. از این رو، رسانه های چاپی در مقایسه با پخش رسانه های تبلیغاتی مانند تلویزیون یا رادیو می توانند از مخاطبان محلی استفاده کنند.


مطالب پیشنهادی: بیلبورد های تبلیغاتی


3. رسانه آنلاین(TTL)

با رشد مداوم نفوذ اینترنت، شرکت ها استفاده از این رسانه را برای تبلیغ آغاز کرده اند. مردم از طریق رسانه های اجتماعی، مرورگر وبسایت و غیره به اینترنت متصل می شوند و این به شرکت ها فرصتی می دهد تا از این رسانه تبلیغاتی به مشتریانی که از تبلیغات آنلاین استفاده می کنند، اطلاعات دهند. تبلیغات آنلاین، وبلاگ ها، تبلیغات محتوا، بازاریابی وابسته و… همه با استفاده از این رسانه انجام می شود.

4.رسانه تبلیغات محیطی(BTL)

تبلیغات محیطی شامل تابلوهای تبلیغاتی، بیلبورد، دیوارنویسی یا نقاشی روی دیوار، تبلیغ روی اتوبوس و تلویزیون‌های شهری. این تبلیغات اساساً در گرفتن مشتریانی که از مکانی به مکان دیگر سفر می کنند مفید است. این فرصتی به شرکت ها می دهد تا از رسانه های تبلیغاتی در محیط، برای ایجاد آشنایی با برند، با قرار دادن تابلوهای بزرگ و نصب در بالای ساختمان ها، در نزدیکی خیابان ها و.. استفاده کنند تا حداکثر دید را داشته باشند.

5. موبایل(TTL)

با افزایش نفوذ و استفاده از تلفن های همراه، تبلیغات موبایل به یک جنبه مهم برای هرشغل تبدیل شده است. موبایل به عنوان یک رسانه تبلیغاتی با پیامک، گفتگو با سایرین در گروه‌های شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات درون بازی‌های موبایلی. تبلیغات موبایلی و تبلیغات رسانه آنلاین، نقاط مشترک زیادی دارند، زیرا یک وب‌سایت را می‌تواند با گوشی یا لپ تاپ نیز چک نمود.

6. رسانه های ویژه و تخصصی(BTL)

این موارد شامل مواردی است که به مصرف کننده هدیه می شود که نام شرکت یا نام تجاری روی آن چاپ شده است تا افراد بیشتری با آن آشنا شوند. به عنوان مثال کیف، کارت های عضویت، کلاه و.. .

7. رسانه های دیگر

به غیر از موارد ذکر شده در بالا، تبلیغات را می توان از طریق علائم حمل و نقل یعنی پوسترهای کوچک که در قطارها یا اتوبوس ها، تابلوهای تبلیغاتی الکترونیکی و.. مشاهده می کنیم، انجام داد. برخی از تبلیغات می توانند قبل از فیلم در سالن های سینما نیز تبلیغ شوند. جایی که می تواند به گروه بزرگی از مخاطبان مشابه از نظر جمعیت شناسی یا جغرافیایی دسترسی پیدا کنند.

انتخاب رسانه های تبلیغاتی

برای شرکت ها، داشتن برنامه مشخص برش در انتخاب رسانه های تبلیغاتی حائز اهمیت است. برخی مراحل در انتخاب رسانه های تبلیغاتی دنبال می شوند:
1. هدف شرکت مورد بررسی قرار می گیرد که چه کالایی و برای چه مشتری هایی را تبلیغ می کند.
2- مرحله بعد، درک کاملی در مورد مشخصات جمعیتی مشتری مورد هدف است.
3- پس از آن بسته به نوع محصول، نوع مشتری، مجموعه بودجه تبلیغات، شرکت ها می توانند از بین انواع مختلف رسانه تبلیغاتی را انتخاب کنند. رسانه های تبلیغاتی باید بر اساس این نیاز انتخاب شوند که بیشترین بازده سرمایه گذاری را داشته باشد. شرکت ها باید حداقل برای تبلیغات هزینه کنند، تا آنجا که می توانند به تعداد زیادی از افراد برسند و باید به فروش قابل توجهی تبدیل کنند تا سود شرکت را به دست آورند.
4. در هر دوره زمانی، این پردازش انتخاب رسانه تبلیغاتی مناسب می تواند برای افزایش منافع هزینه برای شرکت تکرار شود.