بک لینک چیست و چه اهمیتی در سئوی سایت دارد؟

امروزه اکثر کسب و کارها با استفاده از سایت های اینترنتی خدمات و محصولات خود را به مخاطبان معرفی می کنند. چرا که با افزایش تکنولوژی، افراد نیز برای آنچه نیاز دارند با استفاده از ابزار دیجیتال مانند گوشی هوشمند به سایت های اینترنتی مراجعه می کنند. به همین دلیل سایت های نیازبه دیده شدن هر چه بیشتر دارند تا کسب و کارشان را رونق ببخشند. برای این منظور بهینه سازی و سئو سایت اهمیت پیدا می کند. روش های مختلفی برای ارتقاء سئو یک سایت وجود دارد که یکی از آنها بک لینک می باشد. ما در این مقاله قصد داریم این موضوع را توضیح داده و به نقش آن در سئو سایت اشاره کنیم.

بک لینک چیست و چه اهمیتی در سئوی سایت دارد؟

تعریف بک لینک و کاربرد آن

بک لینک در واقع به معنی ارتباط دادن وبسایت شما به وبسایت دیگر است وتاثیر بسزایی در رتبه بندی وب سایت شما و نتایج موتور جستجو خواهد داشت که با کلیک روی هر کدام از آنها به افزایش سئو سایت کمک خواهید کرد. می توان گفت یکی از عواملی که موتور های جستجو در رتبه بندی سایت متاثر از آن است. لینک ها باعث می شوند افراد به سایت شما اعتماد کنند و سیگنالی برای موتور جستجو محسوب می شوند تا دیگران را به سایت شما هدایت کنند، نقش مهمی در افزایش سئو سایت شما خواهند داشت.
حتما تا بحال در هنگام جستجو در اینترنت سایت هایی را دیده اید که به یک صفحه وب پیوند داده شده اند که اغلب با عبارت “اینجا را کلیک کنید” یا محتوای مورد نظر در “اینجا” قرار دارد مشخص می شوند، اینها همان بک لینک ها هستند که سایت پیش روی شما را به یک صفحه دیگر مرتبط می کنند. به طور کلی اتصال صفحه وب شما به صفحات دیگر باعث رشد وب سایت شما خواهد شد و ارزش آن به دلیل ایجاد تعداد زیادی صفحات وب بالا می رود و همین امر باعث افزایش اهمیت صفحه وب و افزایش کاربرد وب و کارایی موتور های جستجو خواهد شد.

انواع بک لینک چیست؟

دو نوع لینک اصلی وجود دارد که یکی از آنها با ارزش تر از دیگری است، بیایید نگاهی سریع به هر یک از آنها بیندازیم:

پیوندهای Nofollow

معمولاً بک لینک های بدون دنباله به موتورهای جستجو می گویند که این پیوند به دلایل زیادی از جمله کم اهمیت بودن، نادیده بگیرند و معمولاً در بهبود رتبه بندی تاثیر ندارد. یکی از فاکتور های مهم تشخیص این که لینک های ایجاد شده در وب سایت شما طبیعی است استفاده از پیوند های نوفالو است.

پیوندهای Dofollow

بک لینک های Dofollow لینک هایی هستند که توسط موتور های جستجو دنبال میشوند. به طور مثال یک سایت معتبر لینک وب سایت شما را در یکی از صفحات خود گذاشته است اگر لینک گذاشته شده Dofollow باشد موتور های جستجو با دیدن آن سایت شما را دنبال میکند. کیفیت از کمیت مهمتر است
بنابراین سعی کنید از سایت های شناخته شده بک لینک با کیفیت بالا دریافت کنید!

نکات قابل توجه در انتخاب بک لینک

بک لینک چیست و چه اهمیتی در سئوی سایت دارد؟
آنچه در ایجاد بک لینک اهمیت دارد طبیعی بودن و همچنین کیفیت آن است. استفاده از روش مصنوعی برای ایجاد آن نمی تواند در بهبود سئو سایت شما موثر باشد. به عنوان مثال تصور کنید وبسایت الف یک وبسایت فروش لوازم آشپزخانه است و لینکی از یک سایت تبلیغات لوازم خانه و آشپزخانه دارد. در این حالت می توان گفت وب سایت دوم که در زمینه تبلیغات کار می کند یک بک لینک طبیعی و ارزشمند برای سایت اول است. زیرا فعالیت آن کاملا مرتبط با سایت الف است و تاثیر خوبی در افزایش رتبه و سئو آن خواهد داشت.

به طور کلی هرچه کیفیت سایتی که به آن پیوند داده می شوید بالاتر باشد تاثیر بیشتری بر افزایش سئو سایت شما خواهد داشت. هنگام اتصال به یک سایت توجه به این نکته که آیا مالک سایت مجوز عبور موتور جستجو از بک لینک را داده است یا خیر و همچنین توجه به محتوا، مرجع صفحه و نتایج موتور جستجو اهمیت دارد و می تواند در ارزش گذاری آن موثر باشد. توجه به موارد زیر ضروری است:
1- دریافت لینک از صفحاتی که موضوعی مرتبط با موضوع سایت شما دارند.
2- استفاده از لینک های طولانی برای اینکه گوگل آنها را ساختگی تشخیص ندهد.
3- لینک کردن اجزای مختلف وبسایتتان.
4- لینک کردن کلمه کلیدی با اسم وب سایتتان.
5- دریافت لینک از سایت های سطح بالا و معروف.


حتما بخوانید: کلمه کلیدی در سئو چیست؟


چگونه بک لینک بگیریم؟

ایجاد لینک برای سایت شما به زمان و تلاش نیاز دارد، موارد زیر مهمترین راههایی است که می توانید لینکهای با کیفیت برای وب سایت خود ایجاد کنید

1. نوشتن مطالب ارزشمند و بی نظیر

با ایجاد محتوای واقعاً مفید که خوانندگان را درگیر خود می کند، می توانید شانس خود را برای کسب بک لینک بیشتر افزایش دهید .
از اینفوگرافیک استفاده کنید، پست هایی با ویدئو ایجاد کنید، یا پست های بسیار طولانی بنویسید که حاوی هزاران کلمه باشد و هر گوشه از موضوع را پوشش دهد.
به طور معمول، این قالب ها نسبت به پست ها و مقالات عادی بک لینک بیشتری دارند.

2. بک لینک به صورت دستی ایجاد کنید

این امر هنگام افزودن لینک به سایت شما به صورت دستی از وب سایت های دیگر، مانند اضافه کردن پیوند به سایت شما از طریق سیستم عامل های رسانه های اجتماعی، افزودن پیوند از طریق سایت های دایرکتوری، “به عنوان مثال دایرکتوری تجاری” یا نوشتن نظرات حاوی پیوند سایت در سایر وبلاگ ها یا با افزودن پیوند سایت خود به برخی از سوالات در انجمن ها پاسخ دهید.

3. مشورت با افراد آشنا به حرفه ی شما

با تأثیرگذارانی که در صنعت شما کار می کنند ارتباط برقرار کنید و در مورد مهمترین یا جدیدترین مقالاتی که ممکن است در سایت شان وجود نداشته باشد صحبت کنید و در صورت داشتن راهکار ارائه دهید تا مطلب در سایت منتشر شود.

4. نوشتن در وبلاگ های مشابه شما

این روش را بعضی اوقات وبلاگ میزبانی می نامند. با وبلاگهای شناخته شده تماس بگیرید و به آنها پیشنهاد دهید که مقاله سایت شما را در سایت خود با ذکر منبع منتشر کند و با این کار بازدید از سایت شما افزایش یابد.

5. پیوندهای خراب را بازسازی کنید

پیوندهای خراب را در سایتهای دیگر مرتبط با صنعت خود پیدا کنید و سپس با آنها تماس بگیرید و لینک وب سایت خود را به عنوان گزینه دیگر پیشنهاد دهید.

6 استراتژی ارزیابی مطالب سایت رقیب

در سایت هایی که با سایت شما در رقابت هستند یا مشابه سایت تجاری شما هستند، بک لینک جستجو کنید و مطمئن شوید که اطلاعات موجود در این پیوندها معتبر است، اگر منسوخ شده باشد، این یک فرصت است که شما مطالب جدید و به روز را تهیه کنید..

7. برند خود را جستجو کنید

به دنبال نوشته هایی باشید که مربوط به برند شما نیستند، ممکن است یکی از آنها بدون قرار دادن پیوند، علامت تجاری شما را ذکر کرده باشد و شما بی خبر باشید بعد از پیدا کردن این موضوع با ارتباط گرفتن با مدیر سایت از او بخواهید که لینک شما را در صفحه قرار دهد.
شما می توانید از Awario استفاده کنید . این ابزار به شما کمک می کند کلمات مرتبط با برند خود را پیدا کنید.

ابزارهای بررسی بک لینک ها

برای بررسی بک لینک برای یک وب سایت یا صفحه وب دو روش وجود دارد، روش اول برای سایتهایی که متعلق به شماست، روش دوم برای بررسی بک لینک برای هر سایتی که در نظر دارید.

Google Search Console

شما می توانید از ابزار وب مستر از  استفاده کنید، جایی که این ابزار به شما اطلاعاتی در مورد ترافیک جستجوی رایگان در وب سایت و عملکرد کلی را می دهد، استفاده از آن رایگان است، تنها کاری که باید انجام دهید ثبت ایجاد یک حساب رایگان است و تائید مالکیت وب سایت است.

ابزار Ahrefs و Moz

تمام کاری که شما باید انجام دهید اینست که وارد لینک وب سایت رقیبتان شوید و از تعداد لینک ها، مهمترین پیوندهای موجود، ترتیب پیوندها و موارد دیگر مطلع شوید!

سخن آخر

اگر شما احساس می کنید وبسایتتان در گوگل رتبه خوبی ندارد استفاده از خدمات بهینه سازی سئو می تواند مشکل شما را برطرف نماید. یکی از این خدمات استفاده از بک لینک های دائمی و متناسب با سایت شما است. اگر خود در این زمینه اطلاعات کامل ندارید بهتر است با مراجعه به وب سایت های معتبر که این خدمات را ارائه می دهند، نسبت به افزایش اعتبار سایت خود اقدام نمایید.

Mediarestمشاهده نوشته ها

Avatar for mediarest

ما در مدیارست متخصصان برنامه نویسی زیادی را از سراسر ایران جمع کردیم و از بین آنها بهترین هاشو جدا کردیم تا توانسته ایم تبدیل بشیم به بهترین و بزرگترین شرکت طراحی سایت در ایران . ما تمام تلاشمون و هدفمون این هست که تمام کسب و کارها بتوانند سریع به درامد برسند .

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *