بیلبورد (که در انگلیس و بسیاری از مناطق دیگر نیز دیوار موقتی خوانده می شود) یک ساختار تبلیغاتی بزرگ در فضای باز است که به طور معمول در مناطق پر ترافیک مانند جاده های شلوغ یافت می شود. بیلبوردها، تبلیغات بزرگی را به افراد عابر پیاده و رانندگان ارائه می دهند که معمولا نمایش شعار و تیکه کلام های شوخ و ظریف و تصاویری متفاوت است.
بزرگترین بیلبورد ها با اندازه معمولی در درجه اول در بزرگراه های اصلی، یا شریان های اصلی قرار دارند و در معرض دید مصرف کنندگان با تراکم بالا (عمدتا با ترافیک وسایل نقلیه) قرار می گیرند. بیلبورد ها نه تنها به دلیل اندازه، بلکه بخاطر ایده های خلاقانه و بازی با کلمات و تصاویر باعث می شود، بیشترین دید را داشته باشند.

هدف بیلبوردهای تبلیغاتی

اولین هدف از اینگونه تبلیغات معرفی محصولات جدید، آگاهی و جذب است. هدف در اینجا مجاب کردن افراد به خرید نیست، بلکه فقط جلب توجه و شناسایی اولیه است، سایر ابزارهای تبلیغاتی مانند بروشور در محل فروش، یا فروشنده محصولات یا وب سایت، یا تبلیغات در مراکز توزیع روند اقناع و فروش را تکمیل می کنند.
هدف دوم این آگهی ها یادآوری به شماست (Reminder Advertising)، مانند تبلیغات کوکاکولا و پپسی در جاده ها، و گاهی اوقات در این حالت می توانید یک پیشنهاد تبلیغاتی مانند تخفیف برای مدت زمان محدودی روی محصول ارائه دهید چون برند شما شناخته شده است و فقط به خریداران یادآوری می کنید علاوه بر یک پیشنهاد تبلیغاتی ویژه، به نوعی از آن ها می خواهید تا بیشتر از شما خرید کنند.

ابعاد بیلبورد

قطعا هر طراحی قبل از شروع طراحی بیلبورد باید به ایده هایی که قرار است در آن تابلو پیاده کند فکر کند، تا بیشترین جذابیت را برای مخاطب خود داشته باشد. اطلاع از سایز بیلبورد از مهم ترین فاکتورهایی است که طراح با دانستن آن می تواند بر روی اتود ذهنی خود برای ایده پردازی تفکر کرده و سپس طراحی بیلبورد با نرم افزارهای گرافیکی را شروع کند.
سایز بیلبوردها با توجه به محل قرارگیری آن ها بر روی تابلوهای مجاور بزرگراه، عرشه پل های عابر و یا غیر هم سطح متفاوت است؛ اندازه های استاندارد 3*2 – 5*3 – 7*2 – 9*7 متر عمده سایز بیلبوردها را تشکیل می دهند.

استرابورد به انگلیسی

واژه ای که از آن بعنوان ابزاری برای تبلیغات رسانه ای استفاده می کنیم انگلیسی می باشد و کلمه استرابورد به انگلیسی StarBoard می باشد. این اصطلاح در قدیم برای بادبان کشتی ها استفاده می شد و امروزه بدلیل شباهت این سازه تبلیغاتی به بادبان کشی ها، آن را starboard نامگذاری کرده اند.

بیلبورد و استرابورد چیست؟

موکاپ استرابورد

با توجه به قیمت طراحی و سفارش استرابورد، پس از آماده شدن طرح آن را بصورت موکاپ استرابورد درآورد. بدین صورت که طرح اولیه با نرم افزارهای گرفیکی در محل استرابورد مورد نظر در عکسی حقیقی قرار داده می شود تا با استفاده از این نمای گرافیکی و اولیه بتوان طراحی استاربورد را در محیط واقعی تصور کرد.

ابعاد استرابورد

در راستای تبلیغات محیطی و رسانه ای ابعد استرابورد جهت سفارش طراحی و چاپ بنری با طول 4 و عرض 3 متر می باشد پس از چاپ آن را بر روی استرابورد نصب کرده و در ارتفاع 6.5 متری از سطح زمین در معرض نمایش قرار خواهد گرفت.

سبک تبلیغات

تبلیغات بیلبورد به گونه ای طراحی شده است که بتواند توجه یک شخص را به خود جلب کند و خیلی سریع جلوه ای به یادماندنی ایجاد کند، باعث می شود خواننده پس از گذشت زمان از آن، در مورد تبلیغات فکر کند. آنها باید در مدت زمان بسیار کمی قابل خواندن باشند زیرا معمولاً هنگام رد شدن از بزرگراه ها خوانده می شوند. بنابراین معمولاً فقط چند کلمه در چاپ بزرگ وجود دارد و تصویری طنزآمیز یا جالب به رنگ درخشان دارند.
برخی از طرح های بیلبورد در خارج از فضای واقعی که توسط بیلبورد به آنها داده شده است، می ریزند و قسمت هایی از چهره ها از لبه های بیلبورد آویزان می شوند یا از بیلبورد در سه بعد دور می شوند.

بیلبورد دیجیتال

بیلبورد و استرابورد چیست؟

بیلبورد دیجیتال یک بیلبورد است که تصاویر مختلف و متن ایجاد شده از برنامه ها و نرم افزارهای رایانه ای را نشان می دهد. بیلبورد دیجیتالی می توانند برای نمایش متن در حال اجرا، نمایش چندین نمایشگر مختلف از همان شرکت و حتی ارائه چندین تبلیغات در طول روز برای چندین شركت طراحی شوند. متن های در حال تغییر، حداکثر تأثیر و قرار گرفتن در معرض گسترده مخاطبان را تضمین می کنند. امکان برنامه ریزی تبلیغات از راه دور، همراه با برنامه ریزی انعطاف پذیر در کمترین زمان، امکان کاهش هزینه های نگهداری را فراهم کرده است.


مطالب پیشنهادی: تبلیغات رسانه ای چیست؟


بیلبورد های متحرک

برخلاف یک بیلبورد معمولی، بیلبوردهای متحرک قادر به مراجعه مستقیم به مخاطبان مورد نظر خود هستند. آنها را می توان در هر جایی که به دلیل یک رویداد ترافیک سنگین داشته باشد – از جمله مراکز همایش ، ایستگاه های قطار ، فرودگاه ها و میادین ورزشی – قرار داد. آنها می توانند مسیرها را تکرار کنند و اطمینان حاصل کنند که پیام تبلیغ کننده نه تنها مشاهده می شود، بلکه این اطلاعات از طریق تکرار حفظ می شوند.
استرابورد:
استرابورد یک نوع استند تبلیغاتی ایستاده است که سایز آن به طور معمول بسیار کوچک تر از بیلبوردهای تبلیغاتی است و در قطع مستطیل عمودی عمدتاً طراحی و پیاده سازی می شود و استرابورد‌ها استرابورد‌ها سازه های جدید هستند که در برابر باد مقاوم بوده و قابل حمل نیز می باشد؛ هزینه تعمیر و نگهداری آن نیز برای آژانس های تبلیغاتی به صرفه تر است. به دلیل پایین بودن هزینه نصب و تعمیر و و همچنین سرعت در تعویض تبلیغات، هزینه آنها نیز به نسبت ارزان تر است.

سازه استرابورد فریم خاصی ندارند یعنی مانند بیلبوردها دارای اندازه مشخصی نیستند. سازه استرابورد به شکل یک ستون اصلی و دو محور افقی فرعی متحرک در بالا و پایین آن است و می تواند در اندازه های متفاوت استفاده شوند ولی بر اساس قوانین بیشتر در یک اندازه طراحی می شوند.
بیلبوردهای تبلیغاتی در جاده های بین شهری یا بزرگراه ها و خیابان های بزرگ و شلوغ نصب می شوند، ولی استرابرد ها عموماً درون شهر و نزدیک محل زندگی افراد نصب می شوند به همین دلیل برای تبلیغات محلی مناسب ترند و با اهدافی چون: معرفی یک محصول جدید، معرفی طعم جدیدی از محصول موجود، اجرا کردن یک کمپین مناسبتی خاص و … نصب می شوند.
بسیاری از کسب و کارهای محلی از آرایشگاه ها رستوران ها و مراکز محلی خرید و شرکت‌های خدماتی که نیازی به تبلیغات گسترده ندارند می‌توانند از تبلیغات استرابرد استفاده کنند.

فرق استرابورد و بیلبورد

استرابورد از جهت هزینه بسیار ارزان تر از بیلبورد تمام خواهد شد.
طراحی بیلبورد بدلیل قرارگیری این سازه در اتوبان ها و بالا بودن سرعت خودروها باید جذاب تر، برند محور و دارای یک شعار منحصر بفرد باشد؛ در صورتی که در طراحی استرابورد عمدتا جزییات بیشتر از قبیل دسته بندی محصولات یا خدمات، اطلاعات تماس و … مطرح می شود.
تعداد بیلبورد ها بدلیل قوانین زیباسازی نمی تواند آنچنان زیاد باشد و بصورت عمده منحصر به بزرگراه ها و شریان های اصلی شهری و بین شهری است، اما استرابورد را بدلیل اندازه آن می توان در هر نقطه ای از شهرها استفاده کرد.

وضعیت امروزی

با ظهور فناوری دیجیتال، تابلوهای دست‌نویس و نقاشی‌ شده، جای خود را به نسخه‌ هایی از تصاویر دیجیتالی داده است که بر روی هر نوع سطح ممکن، چاپ و نصب می‌ شوند. این تصاویر در همه جا هستند، بدنه ی اتوبوس‌ها، کیوسک‌ها، سردر مغازه‌ ها، بدنه ی تاکسی‌ها، داخل فروشگاه‌ های بزرگ و فرودگاه نمونه ‌هایی از مکان‌ هایی هستند که در آن‌ها این تصاویر به چشم می‌خورند.
از ابتدایی‌ترین تمدن ها تا به امروز، انسان ها برای یافتن بازار و کسب سود همواره از تابلو های تبلیغاتی استفاده کرده است که موجب شده این تابلو ها از محبوب ترین وسایل خبررسانی شناخته شود. دلیل این محبوبیت یا به خاطر مخاطبان زیاد و قیمت مناسب آن است یا به این دلیل که امروزه مردم بیشتر وقت خود را در خودروها و در حال رفت و آمد در خیابان‌ها می‌گذرانند. در هر صورت این تابلو ها بهترین راه برای تبلیغات و یافتن بازار برای کالای مورد نظر است.