اینستاگرام یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی به خصوص در ایران است که ماهانه ۸۰۰ میلیون کاربر فعال دارد. در ایران به راحتی جای فیسبوک را گرفته است و تا حدی تب فیسبوک خوابیده است و جای خود را به اینستاگرام داده است.
از دیگر مزیت‌های اینستاگرام این است که شما می‌توانید مشتریان احتمالی شهر یا محله خود را نیز هدف بگیرید که این برای کسب‌ وکارهای محلی یک مزیت و دلیل بازاریابی در اینستاگرام است.
روشن است که اینستاگرام فقط برای استفاده شخصی نیست. اکنون این بستر جهانی است که به برند ها امکان می دهد تا محتوای خود را انسانی تر کنند، استعدادهای جدیدی را جذب کنند، محصولات خود را به نمایش بگذارند و مخاطبان خود را القا کنند.
بیش از نیمی از کاربران فعال سیستم عامل روزانه از سایت بازدید می کنند و 35٪ می گویند که چندین بار در روز آن را بررسی می کنند. اینستاگرام همچنین می تواند به شما در افزایش آگاهی از برند و معرفی محصولات جدید کمک کند. 70٪ از کاربران اینستاگرام وقت خود را صرف جستجوی یک برند در این سیستم کرده اند. اینستاگرام به شما امکان می دهد تا برند و محصول خود را به روشی دوستانه و معتبر و بدون شرایط سخت به مشتریان خود تبلیغ کنید.
قبل از شروع توجه داشته باشید که اینستاگرام برای مطالب لحظه ای برای ارتباط با مخاطب در نظر گرفته شده است و بهترین راه برای نگه داشتن طرفداران خود این است که پروفایل اینستاگرام خود را به روز کنید.

بازاریابی اینستاگرامی چیست؟

هدف از کسب و کار اینستاگرام:

۱- برخی کسب ‌و کارها با این هدف وارد اینستاگرام می‌شود تا فرهنگ کاری و پشت صحنه کسب‌ و کار خود را به مشتریان نشان دهند و به نوعی ارتباط بهتری با مشتری برقرار کنند و تا حدی افزایش آگاهی از برند نیز داشته باشند.
۲- برخی اینستاگرام را فرصتی برای تثبیت جایگاه برند خود می‌بینند، مثلا شرکتی مثل سامسونگ برای افزایش فروش نیازی به بازاریابی اینستاگرام ندارد، ولی مایل است که از طریق اینستاگرام افراد را از فعالیت‌های بشر دوستانه خود با خبر کند تا خود را در ذهن مردم به عنوان یک برند متعصب نسبت به انسان ها و کره زمین معرفی کند، در واقع از اینستاگرام برای تثبیت جایگاه برند خود استفاده می‌کند.
۳- برخی از کسب‌ وکارها با هدف افزایش فروش از اینستاگرام استفاده می‌کنند و در واقع بازاریابی اینستاگرامی را راهی برای افزایش فروش می‌دانند، مثلا یک فروشگاه اینترنتی با قرار دادن آخرین محصولات، محصولات تخفیف خورده و…. مشتریان را تشویق به خرید می‌کند.
همانطور که متوجه شدید، اهداف می‌توانند بسیار متنوع باشند، بهتر است اهداف اصلی و فرعی خود را از حضور در اینستاگرام و انجام بازاریابی اینستاگرام تعریف کنید.
بازاریابی اینستاگرامی چیست؟

مزیت بازاریابی اینستاگرامی:

1.بازاریابی بصری
اینستاگرام و دیگر سایت های محتوای تصویری مانند پینترست به دلایلی محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. از زمان کودکی جمله بی شماری را شنیده ایم: “یک عکس ارزش هزار کلمه دارد”. به عنوان بازاریابان و سازندگان محتوا، چرا نمی خواهید از تصاویر به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی محتوای خود استفاده کنید؟ اینستاگرام دقیقاً همینطور است. این یک خوراک کامل از تحریک بینایی است که باعث تشویق همکاری در بالاترین سطح آن می شود.
2. سطح بالای اعتبار
نسبت تعداد لایک و نظر در پست های اینستاگرام به طور قابل توجهی از نسبت تعداد لایک و نظر در هر سایت رسانه اجتماعی دیگر پیشی می گیرد.
3. بازدید زیاد از پست ها
یکی از دلایلی که بازدید پست های اینستاگرام زیاد است این است که ارسال ها بسیار قابل مشاهده است. هیچ الگوریتمی دیگر وجود ندارد که به صورت انتخابی پست های شما را نشان دهد. تک تک پست های شما در فید هر یک از دنبال کنندگان شما ظاهر می شود!
استفاده استراتژیک از هشتگ(#) همچنین می تواند باعث افزایش بازدید شما برای کاربران جدیدی شود که پست های شما را دوست دارند و نظر می دهند و حتی ممکن است در نتیجه شما را دنبال کنند.
4. ارتباط هدفمند با مخاطب
قول می دهم مخاطبان شما از اینستاگرام استفاده می کنند. با 1 میلیارد کاربر و در حال رشد ، مشتریان شما در آنجا حضور دارند. ممکن است تعداد مشتریان کمتری برای شما وجود داشته باشد و ممکن است مدتی طول بکشد تا جامعه شما به سطح قابل توجهی برسد. اما از جامعه کوچکتر اکنون برای پرورش طرفداران واقعی برند و مشتریان وفادار استفاده کنید. کاربران اینستاگرام پرشور و فعال هستند – آنها می خواهند با شما ارتباط برقرار کنند و شما را بشناسند.
پست های شما برای همیشه زنده است آنها ناپدید نمی شوند یا مانند توییت های قدیمی بایگانی می شوند و یا گم شوند. با بالا و پایین شدن در پروفایل خود، هر پستی را که تاکنون به اشتراک گذاشته اید، نشان می دهد. این یک راه عالی برای ارتباط طرفداران جدید با برند شماست!
5. ارتباط عاطفی
عکس ها بلافاصله پاسخ های احساسی را منتقل می کنند. شما به راحتی می توانید از پست های خود برای بیرون کشیدن احساسات قدرتمند در مخاطبان خود استفاده کنید تا بتوانید واکنش های مورد نظر خود را تولید کنید.. اگر می خواهید با مخاطبان خود یک نقطه عطف یا موفقیت را جشن بگیرید، از پست هایی استفاده کنید که آن احساسات را تحریک می کند. استفاده از ارتباط عاطفی مناسب از طریق پست های شما باعث افزایش چشمگیر درگیری شما می شود و به شما در رسیدن به اهداف خود کمک می کند.
6. ترافیک را به سایت خود هدایت کنید
یکی از مهمترین مواردی که همه ما می خواهیم ترافیک بیشتر به وب سایت های ما است. بله، می توانید از طریق اینستاگرام ترافیک را هدایت کنید! اطمینان حاصل کنید که پیوندی را به سایت خود در بیوگرافی خود ارسال کنید. این تنها مکانی است که می توانید یک لینک مستقیم در اینستاگرام قرار دهید.
7. سرگرم کننده است!
یکی از بهترین موارد اینستاگرام این است که بسادگی سرگرم کننده است! این پست ها شما را می خنداند، شما به صحنه های بسیار جذاب عکس می روید و زیبایی را در ساده ترین چیزها مشاهده می کنید. اینستاگرام روشی را که وقتی شما در مورد بازاریابی محتوا فکر می کنید با دیگر روش های متفاوت است و وقتی شما در ایجاد محتوای خود لذت می برید، فقط کار نمی کنید بلکه لذت هم می برید!
8.هزینه بازاریابی را کاهش می دهد
بر اساس آمار Hubspot 86% بازاریاب‌ ها ۶ ساعت در هفته را زمانی کافی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی دانسته‌اند. ۶ ساعت در هفته سرمایه‌گذاری چشمگیری برای شبکه‌های اجتماعی نیست. اگر روزانه ۱ ساعت زمان خود را به تولید محتوا و مدیریت حساب کاربریتان اختصاص دهید، نتیجه تلاش‌هایتان را خواهید دید. حتی تبلیغات پولی اینستاگرام هم نسبتا مقرون ‌به ‌صرفه هستند. می‌توانید در ابتدای کار با بودجه کمتری کار را آغاز کنید وقتی تاثیر مثبت آن را بر حرفه‌ی خود دیدید میزان هزینه را می‌توانید افزایش دهید. مطمئن باشید با افزایش بودجه، رشد کسب ‌و کار شما نیز افزایش خواهد یافت.
9. به شما یک ROI شفاف می‌دهد
احتمالا از این ویژگی اینستاگرام مطلع هستید اما جالب است بدانید بسیاری از برندها بدون ارزیابی کارآمدی پلتفرم‌ های اجتماعی از آن استفاده می‌کنند. از آن جایی که سیستم مدیریت تبلیغات اینستاگرام مشابه با فیسبوک است تمام قابلیت‌های آن را دارد. از طریق لینک کلیک نرخ تبدیل به راحتی قابل پیگیری است. با توجه به هدفی که برای بازاریابی خود تعریف کرده‌اید میزان دستیابی به آن، نتیجه و سودآوری کمپین‌های تبلیغاتی به راحتی قابل محاسبه است. همچنین اینستاگرام اطلاعات آماری درباره فالوئرها در اختیار اکانت‌های بیزینس قرار می‌دهد مانند جنسیت، سن، موقعیت جغرافیایی و … . این اطلاعات کمک می‌کند تا بودجه خود را درست سرمایه‌گذاری کنید.
رشد و توسعه ای که در اینستاگرام می بینیم فقط سرآغاز این سایت قدرتمند است. اینستاگرام جدیدترین سایتی است که به یک موقعیت دائمی در غول های بزرگ رسانه های اجتماعی تبدیل شده است. هرچه این سایت قدرت بیشتری را به خود جلب کند و کاربران بیشتری را کسب کند، قدرت آن برای کسب و کارها و بازاریابان بیشتر خواهد شد. راه حل ها و مزایای بلند مدت استفاده از اینستاگرام برای تجارت، غیرقابل اجتناب است. آماده باشید اگر اکنون در اینستاگرام نیستید، در آینده نزدیک خواهید بود.